„Kup teraz, zapłać później” – tak można streścić istotę płatności odroczonej. Jest to sprzedaż ratalna, która nie wymaga podpisywania umów i składania zaświadczeń. Tu wszystko odbywa się dosłownie w kilku kliknięciach, a w przypadku pełnej spłaty w ciągu 30 dni może być całkowicie bezpłatne. Odroczone płatności oferuje coraz więcej sklepów internetowych, ale też kliniki i gabinety lekarskie.
Co to jest płatność odroczona?
Płatność odroczona (ang. Deffered ayment) to usługa polegająca na przesunięciu terminu zapłaty na późniejszą datę. Najczęściej spotykamy ją w sklepach internetowych. W ofercie mają ją także niektórzy usługodawcy. Korzystając z płatności odroczonej, klient od razu otrzymuje towar lub usługę, ale obowiązek zapłaty zostaje przeniesiony na późniejszy termin, który został określony w regulaminie i umowie.
Płatność odroczona może być korzystnym rozwiązaniem, gdy klient nie ma pieniędzy, by od razu zapłacić za zakup albo nie jest pewien czy interesująca go rzecz spełni jego oczekiwania (pod warunkiem że po zwróceniu nie nosi śladów użytkowania) .
W pierwszej sytuacji nie musi czekać, aż na konto wpłyną mu potrzebne pieniądze, ale od razu kupuje to, czym jest zainteresowany. W drugim przypadku kupuje „na próbę” i jeśli potwierdzą się obawy, że dana rzecz nie odpowiada jego potrzebom, a regulamin sklepu pozwala na zwrot, nie musi czekać, aż pieniądze zostaną mu przelane na konto. Bo przecież żadnej płatności nie dokonywał.
Dla klienta płatność odroczona to wygoda, ale zyskuje również sklep czy punkt usługowy, który wprowadzi ją do oferty. Płatność odroczona zachęca do zakupów klientów niezdecydowanych oraz tych, którzy chcieliby dokonać zakupu, ale w danym momencie mają pilniejsze wydatki. Jeśli raz wyjdą ze sklepu, istnieje ryzyko, że już do niego nie wrócą.
Wprowadzając odroczoną płatność sklep nic nie traci, bo choć nie od razu dostaje pieniądze, to po kilku tygodniach pełna kwota wpłynie na jego rachunek. Co więcej, sprzedawca nie ryzykuje, bo pieniądze otrzymuje od razu, a nie dopiero po dokonaniu spłaty przez klienta.
Odroczone płatności dobrze przyjęły się w Polsce
Odroczone płatności to w Polsce wciąż jeszcze nowość, ale zdaje się, że trafiły na podatny grunt. W niektórych zachodnich krajach nawet co trzeci zakup w Internecie dokonywany jest z wykorzystaniem tej usługi.
Najlepszą reklamą odroczonych płatności będzie zaoferowanie ich przez popularne i rozpoznawalne marki, bo wtedy konkurencja będzie chciała mieć taką ofertę u siebie.
Duzi gracze już dostrzegli zalety odroczonych płatności. Niektóre serwisy e-handlu mają taką ofertę dla transakcji między firmami. Dzięki niej przedsiębiorca otrzymuje zapłatę za fakturę, choć kontrahent odłożył termin płatności nawet o 60 dni.
Ponadto kilka tysięcy gabinetów lekarskich i stomatologicznych używa systemu odroczonych płatności stworzonego przez LM Pay S.A. (dawniej MediRaty sp. z o.o.), który funkcjonuje pod różnymi nazwami: PayPlus, PayDent i MediKod. W przypadku tego ostatniego, specjalny kod można wykorzystać do opłacenia usług stacjonarnych o wartości do 5000 zł. Odroczenie nie będzie wiązało się z żadnymi opłatami, jeśli pacjent dokona spłaty w terminie 30 dni.
Jak skorzystać z odroczonej płatności online i offline – krok po kroku
Aby skorzystać z odroczonej płatności w popularnych systemach płatności, trzeba mieć konto w wybranym serwisie i aktywować usługę umożliwiającą późniejszą zapłatę. W przypadku zakupów offline czyli np. usługi w gabinecie stomatologicznym odroczenie płatności następuje podczas dokonywania płatności, tak jakbyśmy płacili kartą kredytową. Prosimy o odroczenie płatności i cała transakcja odbywa się z użyciem smartfona i kilku kliknięć.
W kolejnym kroku następuje szybka weryfikacja klienta, a chwilę później odpowiednia kwota przelewana jest na rachunek sprzedawcy. W przypadku odraczania płatności przez PayPlus, PayDent lub z użyciem MediKod ten krok jest już wykonany wcześniej, a więc cały proces jest krótszy Po stronie klienta powstaje obowiązek uregulowania płatności poprzez zalogowanie się w systemie, gdzie wyjaśnione jest, w jaki sposób przelać pieniądze. Jeśli nie jest w stanie zrobić tego w terminie określonym w umowie i regulaminie, może rozłożyć płatność na raty. W przypadku PayPlus, PayDent i MediKod nie trzeba się logować, aby sprawdzić gdzie i kiedy należy spłacić należność, gdyż system powiadamia o tym w SMS-ie i dodatkowo w e-mailu.
Na jaką kwotę można dokonać odroczonej płatności?
Minimalną i maksymalną wartość odroczonej płatności określa regulamin. Z reguły operatorzy wyznaczają jakiś dolny pułap , by zachęcić klientów do większych zakupów. Regulamin może przewidywać, że wysokość udzielanego odroczenia rośnie dla „zaufanych” klientów, a więc im więcej transakcji wykona dana osoba, tym lepsze oferty będą jej przedstawiane (często obowiązuje ograniczenie od 1000 do 3 000 zł dla nowych klientów). W przypadku systemu PayPlus i PayDent maksymalna kwota odroczenia może wynieść nawet 10 000 zł a z użyciem najprostszego wariantu czyli MediKod nawet 5000 zł dla nowych klientów.”
Zalety odroczonej płatności
Z punktu widzenia klienta największą zaletą jest to, że może dokonać zakupu nawet jeśli chwilowo nie ma wolnych środków. To warta rozważania opcja również wtedy, gdy kontrahent nie jest pewien sensowności dokonania zakupu i chce uniknąć sytuacji, w której płaci, zwraca towar i czeka kilka tygodni na zwrot pieniędzy. Odroczona płatność usprawnia cały proces.
Odroczenie płatności w przypadku systemu PayPlus, PayDent i z użyciem MediKod może zostać udzielona nawet, gdy klient nie ma wolnych środków na rachunku lub zdolności kredytowej w banku. Nie może tylko mieć złej historii kredytowej, gdyż jest weryfikowany w bazach niepłacących dłużników.
Procedura odraczania płatności trwa chwilę, a wszystko odbywa się w systemie komputerowym. Klient nie musi przedkładać żadnych oświadczeń, zaświadczenia o zarobkach, podpisywać tradycyjnej umowy – weryfikacja odbywa się w czasie rzeczywistym w ciągu kilku minut, ponieważ odroczeniu płatności towarzyszy zwykle opcja ratalna a klient zawiera de facto umowę o kredyt konsumencki, ma ustawowe prawo, w ciągu 14 dni odstąpić od decyzji bez podawania przyczyn. Jest to wygodne zabezpieczenie na wypadek, gdyby jednak się rozmyślił.
Ponieważ odroczeniu płatności towarzyszy zwykle opcja ratalna, a klient zawiera de facto umowę o kredyt konsumencki, ma ustawowe prawo, w ciągu 14 dni odstąpić od decyzji bez podawania przyczyn. Jest to wygodne zabezpieczenie na wypadek, gdyby jednak się rozmyślił.”
Jeśli klient spłaci kwotę w pełnej wysokości w ustalonym terminie bezpłatnego odroczenia , usługa jest całkowicie darmowa. Nie ma opłaty za udzielnie pożyczki, prowizji, odsetek… Odroczona płatność jest więc świetną alternatywą dla zakupów na raty, o ile kupujący ma pewność, że dokona terminowej spłaty.
Największą korzyścią dla sprzedawcy jest to, że nie straci klienta tylko dlatego, że ten akurat nie jest w stanie ponieść wydatku. W innej sytuacji klient mógłby się z czasem rozmyślić i nawet po tym, jak będzie dysponował pieniędzmi, zrezygnuje z zakupu.
Odroczone płatności nie oznaczają, że sprzedawca kredytuje klienta, bo pieniądze od razu wpływają na jego konto. Rozliczeniami z klientem zajmuje się firma płatnicza, która udzieliła odroczenia. W przypadku systemu PayPlus, PayDent i MediKod instytucją finansującą jest LM PAY S.A. (dawniej MediRaty sp. z o.o.) z siedzibą w Warszawie.”
Wady odroczonej płatności
Na bezpłatną odroczoną płatność powinni decydować się tylko klienci, którzy mają pewność, że w wyznaczonym terminie dokonają spłaty albo będą w stanie uregulować należność w ratach (te nie są już darmowe).
Błędem, który może doprowadzić do powstania spirali długów, jest przekonanie klienta, że „jakoś to będzie” i bezrefleksyjne kupowanie rzeczy i usług, których w innej sytuacji by nie nabył. Nieuregulowana odroczona płatność staje się długiem jak każdy inny i podlega windykacji, a w ostateczności – egzekucji komorniczej.